Jouw ervaring telt voor ons
9,1
Geplaatst op 02 maart 2011

Tom Coronel onderneemt alleen met eigen geld

Tom Coronel (38) is niet alleen op de racebaan succesvol, ook daarbuiten heeft hij zijn zaakjes goed op orde. Zijn bedrijf Create2Fit is de grootste onlineverkoper van plasmaschermen.

Tom Coronel is net terug uit Macau, waar hij in de kwalificatie twee keer crashte, maar in de wedstrijd punten wist te pakken voor de wk-kwalificatie. Terwijl hij zich voorbereidde op de wedstrijd, belde hij nog even met zijn zakenpartner Marc Koster over de prijs van een televisie. Coronel vond hem te hoog en er ontstond een pittige discussie tussen de twee zakenpartners en vrienden die het normaal vrijwel altijd met elkaar eens zijn. Uiteindelijk moest de teamchef Coronel uit de kleedkamer plukken. De overige teams hadden de pits al verlaten. Acht jaar geleden begonnen Coronel en Koster samen een webshop voor televisies: plasmadiscounter.nl. Al snel volgden andere shops als barbecueshop.nl, sneeuwkettingen. com, koffiediscounter.nl en wasmachine. nl. Vorig jaar verkochten ze een deel van het bedrijf aan Wehkamp. Niet om met het verdiende geld te gaan rentenieren, maar “om van de grootste e-tailer van Nederland te leren hoe het nog beter kan.” Het lijkt een nadeel: een ondernemer die er een tweede leven als autocoureur op na houdt. Maar in het geval van Tom Coronel is het dat allerminst. Niet alleen opent zijn internationale bekendheid deuren die voor anderen gesloten blijven, ook de energie die hij vanaf de racebaan meeneemt, legt zijn onderneming geen windeieren. Tijdens het gesprek vliegen de racetermen over tafel. “Gas erop en gaan!” is daarbij absoluut favoriet. Bij een rondleiding door het bedrijf is Coronel nauwelijks bij te benen. En ondertussen managet hij by running around: hij vraagt die eens wat, maakt een opmerking tegen een heftruckchauffeur die wel erg gewaagd met een partij plasmaschermen rondrijdt en zet een bord recht dat een beetje scheef staat.

Tom, hoe wordt een racecoureur verkoper van televisies, wasmachines en barbecues?

“Het is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby. Het begon ermee dat ik wat om handen wilde hebben. Als coureur ben je altijd in het weekend aan het werk. Doordeweeks heb je juist zeeën van tijd. Dus dan zei ik tegen mijn vrienden: ‘Kom jongens, we gaan iets leuks doen.’ Maar die hadden natuurlijk allemaal gewoon hun werk. Dus eigenlijk ben ik toen ook maar wat gaan doen. Nou heb ik altijd al iets met televisies gehad. Ik was bijvoorbeeld een van de eersten met een plasmascherm. Vrienden van mij zagen dat en die wilden ook wel zo’n ding. Dus was ik overal van die dingen aan het installeren en dat vond ik ontzettend leuk. Maar gaandeweg werd het steeds groter. Toen ben ik de website plasmadiscounter.nl begonnen. Dat deed ik samen met mijn vriend Marc Koster, die hier in Naarden een leerbekledingsbedrijf had. Televisies, maar dan ook echt alles: alle merken, alle formaten, alle kleuren. Een echte specialistenshop, waar de passie van afdruipt. Later zijn daar pas de barbecues, wasmachines, sneeuwkettingen en koffiezetapparaten bijgekomen. En koelkast. nl en gamediscounter.com staan al weer klaar om uitgerold te worden.”

Waar wacht je nog op?

“We willen eerst de logistiek helemaal op orde hebben. Alles wat we op onze sites verkopen, hebben we hier op voorraad. Dus als we koelkasten willen gaan verkopen, willen we ook echt alle merken, alle formaten en alle kleuren in huis hebben. Anders beginnen we er niet aan.”

Waarom is dat? Eigen voorraad aanhouden is toch duur?

Dat hangt ervan af hoe je het financiert. Als je dat moet doen met een lening van de bank, dan betaal je zo acht procent rente. Met de marges die in deze branche gelden, kan dat inderdaad niet. Maar wij hebben nooit geld bij de bank geleend, we hebben alles met eigen geld gedaan. Alle winst die we maken, stoppen we weer in het bedrijf, dus in de voorraad. De voorraad is ons kapitaal. En dan maak je van je geld meer geld in plaats van dat je het afdraagt aan de bank.”

De meeste webshops kiezen ervoor om zelf geen voorraad aan te houden. Is dat niet slimmer?

“Wat zij doen, moeten zij weten. Wij doen het zo, want dat is wat de klant wil. Als je bij ons een televisie koopt, is ie van jou. Je kunt die hier komen ophalen, of we bezorgen haar bij je thuis. Wat jij wilt. Die tv is van jou op het moment dat je haar bestelt. Ik ga toch niet bepalen wanneer jij die tv in huis hebt? Een televisie uitkiezen, mee naar huis nemen en thuis installeren, dat is toch een uitje? Dan wil je toch niet een paar dagen moeten wachten totdat zo’n bedrijf dat ding komt bezorgen? Koop eens een wasmachine bij een gemiddelde witgoedzaak: je krijgt haar niet mee. Dat is toch absurd! Je zult maar met een kapotte wasmachine zitten en een week moeten wachten tot er een nieuwe wordt bezorgd. Wat doe je dan met de was? Nee, het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Je moet gewoon denken vanuit de consument.”
Bij plasmaschermen begrijp ik de passie, maar bij wasmachine en koelkasten?
“Ja, dat was mijn eerste reactie ook. Maar je wilt niet weten wat er tegenwoordig allemaal op een wasmachine aan snufjes zitten. Maar dan moet dat wel worden uitgelegd, natuurlijk. Daarvoor hebben we onze digitale verkoper. Wacht, ik zal je er een laten zien.” Met een paar muisklikken start Coronel een filmpje waarin hij zelf acteert, zoals een enthousiaste presentator van een autoprogramma op televisie. Alleen gaat het dit keer niet over het nieuwste model van BMW, maar om een eenvoudige stofzuiger. “Ho, wacht even, hè! Dit is een stofzuiger waar ík zelfs enthousiast van wordt. Geen gezeik met stofzakken, gewoon simpel. In zo’n filmpje van vijf minuten leg ik even haarfijn uit wat die machine allemaal kan, welke nieuwe snufjes erop zitten, wat de USP’s zijn... Dit is gewoon bij mij thuis opgenomen. Dan ros ik met zo’n ding even door het huis en klaar is kees. Dit is dus geen verkooppraatje, dit is echt. Het enige wat je niet kunt doen, is hem aanraken. En dit filmpje is in de afgelopen weken 150 keer per dag bekeken. Ken jij een verkoper die zeven dagen per week, 24 uur per dag 150 keer een enthousiast verhaal vertelt over een stofzuiger? Geen jochie van achttien, of een verkoper die je liever iets anders wil aansmeren omdat hij daar meer aan verdient. En als je het filmpje niet begrijpt, spoel je hem gewoon terug en bekijk je hem nog een keer. En het werkt. Als je namelijk dit type stofzuiger googelt, waar kom je dan uit? Hier, bovenaan in de zoekresultaten staat dit filmpje op YouTube. Dat bedoel ik dus: net even iets slimmer zijn dan de rest.”
Indrukwekkend, vooral de manier waarop je die stofzuiger bestuurt.
“Ja, lachen hè! Ik heb gisteren nog een filmpje opgenomen voor de weekendknaller.nl, een wasmachine. Kijk: ik in een zwartepietenpak boven op dat ding. Dat vind ik dus gewoon lachen.”
Hoe doe je dat dan, bovenaan in de zoekresultaten van Google komen?
“Door constant aan de knoppen te draaien. Door het constant mooier te maken, steeds weer unieke content op de site te zetten: foto’s, reviews. Maar ook door constant te werken aan de googlevriendelijkheid van de site. Wat is bijvoorbeeld de grootste zoekmachine na Google?”

Eh, Bing

“Nee, YouTube. En van wie is YouTube?”
Geen idee.
“Van Google. Dus die filmpjes, die helpen enorm om hoger in de rankings te komen. En dat is dus het geheim: een beetje enthousiasme en vooral iets dieper nadenken dan de rest. Dat is net als in de autosport: als je een goede engineer hebt die je schokbrekers net iets beter afstelt, dan kun je een race winnen. En ik wil gewoon winnen. Ik doe het niet voor het geld, ik doe het voor het spelletje, ik wil winnen. Zolang je die drive hebt, vind je het niet erg om een keer te verliezen. Maar dan ga je de volgende ronde er gewoon weer keihard in.”
In hoeverre helpt het dan dat jij een bekend gezicht hebt?
“Sommige mensen denken: hij verbindt alleen zijn naam eraan. Maar daarom ligt er zeker zo’n stapel werk op mijn bureau? Kijk, we hebben nu 54 man in dienst, maar Marc en ik bemoeien ons nog overal mee. We staan zelf nog in de winkel, helpen zelf met het uitladen van de vrachtwagen, helpen klanten met inladen en doen zelf de inkoop. Alleen zo houd je het scherp. Natuurlijk, als je een bepaalde omvang krijgt, kun je niet alles zelf meer doen en moet je dingen uitbesteden. Daar hebben we allebei wel een beetje moeite mee, maar dingen waar we zelf niet zo goed in zijn, zoals financiën en personeel, laten we nu aan anderen over. Alleen de inkoop doen we echt zelf. De marges in deze branche zijn zo klein, dat moet je heel scherp doen. Dat durven we niet uit te besteden.”

Maar als je dan in het buitenland zit?
“Oh, dan gaat het gewoon door. Omdat alles online staat, kan ik overal ter wereld precies zien wat er speelt.”

Heb je wel eens fouten gemaakt?
“Ja, natuurlijk. Iedere dag maak ik fouten. Dat krijg je als je zoals ik snel schakelt:dan gaan er ook constant dingen mis. Maar daardoor leer je ook heel snel wat wel en wat niet werkt.”

Kun je een voorbeeld geven?
“Ja. We zijn op een gegeven moment begonnen met het verkopen van ski’s. Nou, ik kan je vertellen: dat was geen succes! Zo veel maten, zo veel verschillende modellen; daar kwam ik gewoon niet meer uit. Dus daar zijn we snel weer mee gestopt. Ander voorbeeld: we merkten op een gegeven moment dat de koffieapparaten meer uitleg nodig hadden. Zo zijn we op de ‘digitale verkoper’ gekomen, die we nu ook toepassen in andere shops. Dat bedoel ik dus met snel schakelen: internet ontwikkelt zich nog zo verschrikkelijk snel, daar moet je snel op reageren en gewoon dingen uitproberen. Gelukkig heb ik geen grote organisatie waarmee ik moet overleggen. Gewoon doen en kijken of het werkt.”

Toch hebben jullie vorig jaar een deel van het bedrijf verkocht aan Wehkamp. Waarom?
“Wehkamp is de grootste e-tailer van Nederland. We zijn er best trots op dat we door hen zijn overgenomen. Ik denk dat we heel veel van hen kunnen leren, en zij leren hopelijk ook nog wat van ons.” Maar je verliest wel je vrijheid. “Nee, ze laten ons gewoon ondernemen. Ze zijn voor twee derde eigenaar, maar ze gaan ons echt niet vertellen hoe we dit bedrijf moeten runnen. Ze zouden wel gek zijn, want wij doen het op onze eigen manier en zijn toch maar even de grootste in Nederland op het gebied van televisies en koffiemachines.”

Wilden jullie niet gewoon cashen?
“Nee, ik zit hier niet in voor het geld, ik vind het spelletje gewoon veel te leuk. Maar het is wel zo dat we het verstandig vonden om een deel van de winst die we hadden opgebouwd, af te romen. Dat nemen ze je namelijk niet meer af, wat er ook gebeurt.

Bron: Eigen Bedrijf nr 1. 2011
Tekst: Ben Kuiken
Fotografie: Martin Dijkstra
Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt plasma-discounter.nl cookies – Meer informatie over cookies. Melding sluiten
loadingLoading...
To Top