Jouw ervaring telt voor ons
9,1
Geplaatst op 06 april 2010

Tom Coronel in magazine De Status

Lees hier het interview wat Tom Coronel gaf aan magazine De Status, het magazine voor en door ondernermers. Tom Coronel: “Ik doe niet mee om mee te doen. Ik wil winnen”.

Hij racet op internationaal topniveau, is een gevierd ondernemer, echtgenoot en vader én heeft naar eigen zeggen nog tijd genoeg om plezier te maken in het leven. Tom Coronel: “Ik leerde al van mijn moeder dat er 26 uur in een dag zitten. En geloof me, die haal ik er allemaal uit.”

Als je zo hard werkt als de gedreven Huizenaar, dan pluk je daar vroeg of laat de vruchten van. Dat blijkt wel uit de jaarcijfers van de ‘BV Coronel’. Was Create2Fit, de moeder van alle internetbedrijven, in 2006 nog goed voor 6,8 miljoen euro jaaromzet, drie jaar later werd er een imposante 35 miljoen omgezet. In het eerste jaar werden alle taken nog verdeeld tussen Coronel en zijn compagnon en jeugdmakker Marc Koster, anno nu staat er dertig man op de Create2Fit-loonlijst. “Weet je, álles wat hier gebeurt met de webwinkels is het gevolg van een uit de hand gelopen grap. Écht! Marc en ik zochten een barbecue. Nou, bestel eens zo’n ding online. Tikken, zoeken, maar er kwam niks uit. Dat kon dus gewoon niet! Maar dan gaan wij ze toch zeker zelf online verkopen? En hup, barbecueshop.nl was geboren. Ik heb het dan over tien jaar geleden hè. Op die manier zijn alle shops min of meer ontstaan. Uit eigen behoefte dus.” De coureur/ondernemer zit aan de lunchtafel en hij draagt een spijkerbroek en trui. Zijn help en overall liggen naast hem op tafel. Het tekent ‘m. Waarschijnlijk schiet het personeel onmiddellijk in de lach als hij in driedelig grijs op kantoor zou verschijnen. Tom Coronel vervolgt; honderduit pratend en druk gebarend: “Als je succes wilt hebben, dan moet je van je hobby je werk kunnen maken. Alleen dan kan het. Op die manier kwamen plasma-discounter.nl en kinderstoeltje.nl er al snel bij. Vlot daarna werden koffiemachines weer helemaal hot, dus werd logischerwijs koffiediscounter.nl opgezet. Let wel, het zijn stuk voor stuk specialistensites. Ik zeg altijd: je fiets koop je niet bij de slager, die koop die bij de fietsenmaker. Dus als iemand een televisie zoekt moet je niet die ene met veel marge bij iemand in zijn mik schuiven. Nee, dan moet je de klant laten kiezen uit tienduizend van die dingen. Dat principe geldt voor al onze shops. We verkopen hier 300 tv’s, 80 koffiezetapparaten en 90 barbecues per dag. En geloof me, dat heeft echt niet met de laagste prijs te maken, wel met een scherpe prijs. Prijs is niet zaligmakend. Wij zitten centraal in Nederland, hebben directe voorraad, zijn een professionele gespecialiseerde partij, leggen beter uit, hebben goede contacten met importeurs en zijn zeven dagen per week open. Want zeg eens eerlijk, rijd jij voor vijf euro naar Hoogeveen of Roosendaal? Arrogant? Nee hoor. Zelfverzekerd, dat wel.”

Snelle behoeften

Hard werken is één ding, op meerdere gebieden ver vooruit kunnen lopen op de concurrentie is een tweede. Onderscheidend zijn is Coronel niet alleen als coureur, ook als ondernemer weet hij precies wat zijn klanten willen. “Sinds mei 2009 hebben we filmpjes bij alle koffiemachines en tv’s waarin ik als verkoper tekst en uitleg geef over het product. Met zoveel varianten kun je je indenken dat het een enorme klus is geweest om op te nemen, maar het is een doorslaand succes. Het gaat helemaal los. En ons credo is: alles moet op voorraad zijn. Hupsa, boter bij de vis. Daar gaat het om, dát willen de mensen. Wij hebben snelle behoeften en dat heeft de gemiddelde consument in onze optiek ook. Meestal hebben webshops een specificatielijstje en een fotootje en dat is het dan. Feitelijk zeg je dan tegen de consument: en zoek het nu lekker zelf maar uit. Nee dus, je moet je product uitleggen aan de mensen. Bij de koffiemakers zag ik meteen een lift na mei 2009. Toen zijn we per 1 november ook bij alle tv’s filmpjes gaan maken. Geloof het of niet, maar er is een type scherm 22.000 (!) keer bekeken in 2,5 maand tijd. Dat is dus gewoon 350 keer per dag hè. Vertel me eens, ken jij een verkoper die 350 keer per dag een topverhaal uitlegt aan een consument? Een ander groot voordeel is dat je op deze manier niet in een winkel komt waar een puistenkop van 18 die jou eens even gaat vertellen welke tv je moet kopen. Nogmaals, we werken met specialisten op alle gebieden en de klant maakt zelf de keuze. Bel gerust en vraag de jongens beneden het hemd van het lijf; ze weten alles van de apparaten. Ze hebben echt verstand van het product, dat onderscheidt ons van de rest en daarmee halen we de consument binnen. Thuis op de bank. Ideaal toch? Je krijgt geen folder thuis, je krijgt de verkoper thuis. En dat ben ik dan.

Ik zit hier dan ook iedere dag. Of ik racen en ondernemen goed van elkaar kan scheiden? Ik ben serious involved.” Coronel vraagt een collega me te vertellen wat er gebeurde in de racetrailer op het circuit van Porto. Breed grijnzend als een schooljochie hoort Tom Coronel het relaas van zijn collega aan. “Wij zaten voor een race in Porto toen de teambaas de trailer binnen kwam stormen. De kwalificatie was al begonnen en waar Tom in hemelsnaam bleef, iedereen ging de baan al op! Zat meneer online nog even wat prijzen te checken in het systeem.” Coronel: “Het is mijn tent snap je, en met internet kan ik overal doen wat ik hier op kantoor ook kan. Maar goed, ik heb vaker profijt van de techniek dan dat het tegen me werkt.”

Doorinvesteren

Een huzarenstukje dat de heren Coronel en Koster vorig jaar afleverden, was de verkoop van hun bedrijf Create2Fit aan Wehkamp. “Verkoop? Nee hoor, we hebben helemaal niets verkocht. We hebben een goede partner die er voor 65% inzit. Maar er is hier fysiek niemand van Wehkamp aanwezig. Niemand kijkt over onze schouders mee, ze willen alleen graag zo nu en dan wat cijfers weten. That’s it. Natuurlijk, we groeien en moet ik dingen loslaten, maar uiteindelijk zit ik aan het stuur, Marc leest de kaart en de jongens van Wehkamp zitten op de achterbank. Maar die weten niet wat er onder de motorkap zit.” Coronel. Gedreven als geen ander, springt van de hak op de tak, maar weet dondersgoed wat hij wil, waar hij naartoe wil en – niet onbelangrijk – waar hij vandaan komt. “Ver voor de start van de internetbedrijven was ik al ondernemer. Sowieso werkte ik al vanaf mijn 12de in allerlei restaurants hier in het Gooi. Mijn moeder zei altijd: als je niet werkt, heb je niks. Door slim en hard te werken heb ik geleerd om áltijd geld in mijn zak te hebben.” Meerdere kartbanen, een indoorskibaan, een waterskibaan en een lasergame- en een sportparadijs. Noem het op en het hangt onder de paraplu van het immense Coronel-imperium.

“Begrijp me goed, uit die kartbaan heb ik nooit een euro gehaald. Alles is meteen doorgeïnvesteerd. Ik maak me geen illusies. Ik rijd in een Seat Leon, draag een spijkerbroekie. Dat geld van Wehkamp staat op de rekening, maar ik doe er niets mee. Dat komt, ik ben niet van de dure dingen. Daar geef ik gewoon niks om. Ik maak wel veel plezier in mijn leven, maar dat hoeft heus niet gepaard te gaan met dikke Porsches en BMW’s. Ik zeg altijd: ik ben geen crimineel maar wel een boefje. Hou wel van een beetje gekkigheid. En ach, Money is only paper. Het is handig om mee te investeren. Als coureur heb ik ook nooit naast mijn schoenen gelopen. Terwijl mijn cv wel dik voor elkaar is. Snap je wat ik bedoel? Zo leid ik ook mijn bedrijven. Ik doe niet mee om mee te doen, ik wil winnen. Daarom was ik ook de eerste met die filmpjes, een prestigekwestie als je het mij vraagt. En op zaterdag of zondag zit ik gewoon op de heftruck of ben ik dozen aan het sjouwen. Dat hoort toch ook bij mijn bedrijf? Wehkamp zag hoe deze onderneming gerund wordt. Natuurlijk is het een beloning toen ze zeiden dat ze wilden deelnemen in onze business, maar dat zeggen ze niet als de tent niet draait.

Geen zakenman

Het zijn en blijven zakenmensen. Ik ben geen zakenman, ik ben prestigieus ingesteld. Bij autosport krijg ik een beker en hier verdien ik er geld mee. Zo simpel is het. In alles wat ik doe wil ik de beste zijn. Ik heb altijd geleefd op competitie. Leuk hoor, op zondag een race winnen, maar als ik maandagmorgen wakker wordt, draait de wereld gewoon door en ben ik gewoon Tommie. Ik denk dan wel: gisteren heb ik er in ieder geval alles uitgehaald. Mijn moeder is 57 geworden en die haalde 26 uur uit een dag. Als je er 26 uur uithaalt, is dat net dat beetje extra dat je onderscheidt van de rest. Met die opvoeding heb ik altijd geleefd en nu nog. Alles is van je hobby je werk maken, zoals ik al zei. Ik hoef je niet uit te leggen dat wanneer je succes hebt, je daar zóveel energie van krijgt. Noem het ADHD, wat je wilt. Ik kan thuis prima stilzitten, maar ik word gedreven door enthousiasme. Dat is de kick. Hup, nog iets uit de grond stampen. Wasmachine.nl is nieuwe en per 1 februari online. Als ik een probleem tegenkom, los ik het op. Een probleem is een uitdaging. Die filosofie hang ik aan en die heb ik ook nodig. Bovendien, ik ben een avonturier. Eentje die er hoe dan ook voor zorgt dat alles één groot avontuur wordt.”

Bron: De Status
Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt plasma-discounter.nl cookies – Meer informatie over cookies. Melding sluiten
loadingLoading...
To Top