Jouw ervaring telt voor ons
9,1
Geplaatst op 21 oktober 2009

Tom Coronel in de nieuwe editie van de Quote

Maandblad Quote brengt de maand november 2009 een artikel uit over topsporters die een eigen onderneming beginnen. Tom Coronel vertelt over zijn succesvolle webwinkels. Lees hier het artikel….

Voor de sport

'Wanneer je als sporter voor het geld gaat, ben je verloren. Dat geldt ook voor je onderneming: je moet het met heel je hart en voor de lol doen.' ‘Tom Coronel (37) is een bekende autocoureur. Hij won onder meer het Japanse Formula 3-kampioenschap en rijdt nu het wereldkampioenschap voor touringcars. Minder bekend is dat hij, met compagnon en jeugdvriend Marc Koster, de medeoprichter en –eigenaar is van Create2fit.

Participant Wehkamp

Sinds augustus participeert ook Wehkamp, dat 65 procent van het bedrijf gekocht heeft. ‘Die overname was voor mij de ultieme bekroning van ons werk in al die jaren. Het was de keiharde waardering van het bedrijf door een gevestigde partij. Dat is wel eens anders geweest.’

Het idee

Het idee voor de onderneming, die dit jaar rond de veertig miljoen euro omzet draait, ontstond in 1999, toen Koster een eerste webshop opende: Radarshop.com. Koster: ‘We houden allebei van hard rijden en ik had een Stinger nodig. Een stuk of vijf vriendjes wilden er ook wel een. Die dingen kostten toen 1700 gulden. Dus ik dacht: als ik er nu een handeltje van maak, kan ik ze tegen inkoopprijs krijgen.’ Aldus geschiedde. Coronel begon op zijn beurt een webshop in vizieren voor racehelmen. ‘Die nam ik mee uit Japan als ik daar een wedstrijd had en ik verkocht ze hier. Sindsdien is dat eigenlijk de basis voor ons model: we opende een nieuwe webshop als we tegen iets aanliepen wat we leuk en marktrijp vonden.

Iets om handen

De eerste grote shop die het duo opende, was Kinderstoeltje.nl, een site die in Maxi Cosi’s en aanverwant zitmateriaal handelende. ‘We kregen kinderen en dan zie je dat er een markt voor zo’n shop bestaat. Aanvankelijk wilden de grootste producenten ons die spullen niet leveren, omdat we een webshop waren’, vertelt Coronel, terwijl hij door zijn enorme magazijn slentert. ‘Ze vonden een webshop geen goede manier om hun spullen te presenteren. Wij werden in conventionele handelskringen gezien als een soort garageterroristen. Gelul natuurlijk, heb je onze showroom gezien hier beneden? Die is mooier en professioneler dan de gemiddelde jokkitokki-detailhandel. Maar goed, via een andere babyhandel konden we de spullen op indirecte manier wel krijgen.’

Een leermoment

Kinderstoeltje.nl is inmiddels verkocht aan Baby Park, een van de grootste leveranciers van babymaterialen in Nederland. ‘Die onderhandelingen gingen razendsnel; binnen drie weken was de voorraad opgehaald en stond het geld op de rekening.’ Achteraf was die verkoop een leermoment, meent de coureurentrepreneur. ‘De prijs die we vroegen was te laag, daarom ging het zo snel. Dat weten we nu. En we hebben geleerd dat het soms niet goed is het gehele bedrijf te verkopen omdat je er daarna niets meer mee kunt. Weg is weg, en dat is niet leuk.’
Nog meer webwinkels
Toch had het duo daarna nog genoeg om handen, want na de kinderstoeltjes volgden onder meer Plasmadiscounter.nl (vonden we mooi), Barbecueshop.nl (welke man vindt dat niet leuk?) en Koffiediscounter.nl. ‘Moet je kijken’, zegt Coronel terwijl hij op zijn beeldscherm wijst. Zie je dat getal 79? Dat is het aantal platte televisies dat we vandaag hebben verkocht. Zo meteen kijken we weer even’.
Geld is maar papier
Naast Create2fit runt de coureur nog een kartbaan met zijn broer. En in het weekend racet hij op topniveau. Waarom doet hij er nog zo’n serie webwinkels bij? ‘Tja, het is een cliche, maar om het geld doen we het niet. Dat is maar papier. Weet je wat het is? Als topsporter heb je gewoon tijd over, alleen in het weekend race je. Ik wil altijd wat om handen hebben. Daarom hebben we Wehkamp niet het gehele bedrijf laten overnemen. Het geld dat we ervoor hebben gekregen, staat nog steeds op mijn rekening te niksen. Belangrijker is dat we nog altijd mede-eigenaar zijn, net zoals hiervoor. Dat is een essentieel verschil met Kinderstoeltje.nl. We zijn er nog en het is nog steeds onze tent.’
Rijen domeinnamen
Daarbij hebben de twee ondernemers ineens de beschikking over een enorme rij domeinnamen waar ze meer nicheshops op mogen bouwen. ‘Denk aan Wasmachines.nl bijvoorbeeld, dat zou wat voor ons zijn. Wij voeren het uit Wehkamp zit als het ware op de achterbank van de raceauto en kijkt mee. En we kunnen gebruikmaken van Wehkamp’s expertise bij bijvoorbeeld de verkoop van verzekeringen. Of kopen op afbetaling, dat kan binnenkort ook bij ons. Zo willen we de omzet binnen vijf jaar naar honderd miljoen laten groeien. Daar ligt onze echt ambitie. Want cashen en stilzitten, dat is zo niks.’ Het is vijf minuten later. Coronel drukt op de refreshknop op zijn scherm. ‘Let op, net hadden we er nog 79 verkocht. En nu…83…’ Hij kraait het uit. ‘Dit, precies dit, is mijn verslaving.
Handelstalent
Hoewel Coronel en Koster innig samenwerken, is Coronel het gezicht van de webshops. Velen kennen de autocoureur en een bekend voorkomen trekt nu eenmaal klanten. Niet vreemd dus dat veel sporters die het als ondernemer proberen, hun eigen tronie en naam zo groots mogelijk gebruiken.
Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt plasma-discounter.nl cookies – Meer informatie over cookies. Melding sluiten
loadingLoading...
To Top