Jouw ervaring telt voor ons
9,1
Geplaatst op 09 april 2010

Tim en Tom Coronel in automagazine Auto Review

Ze bruisen van de energie, hebben een passie voor alles wat met snelheid te maken heeft en kunnen allebei nog geen vijf minuten stilzitten. Een leven zonder autosport, zonder rivaliteit en met een lege agenda? Daar kunnen Tim ‘Alfa’ en Tom ‘Romeo’ Coronel zich maar bar weinig bij voorstellen.

De broers kwamen 37 jaar geleden op de wereld. Hun tweede namen – ‘Alfa’ en ‘Romeo’ – laten er geen twijfel over bestaan uit welk hout Tim en Tom Coronel gesneden zijn. De liefde voor de autosport werd door vader Tom sr. met de paplepel ingegoten en al op jonge leeftijd brachten de twee heel wat uren door op het circuit. “Tim is dan wel een paar minuten eerder geboren dan ik, tegenwoordig ben ik sneller hoor”, grapt Tom. “Wanneer dan? Tijdens Dakar in elk geval niet”, reageert Tim ad rem. Het leven van de twee broers is een groot avontuur, het is bovendien een voortdurende strijd om de ander te verslaan. Tom: “En die rivaliteit geldt niet alleen op het circuit. Eigenlijk maken we overal een wedstrijdje van. Of we nu pannenkoeken eten, waterskiën of zo hard mogelijk proberen te rijden in een racewagen. We willen gewoon altijd winnen en kunnen heel slecht tegen ons verlies. Dat was vroeger zo, dat is nu zo en dat zal altijd zo blijven.” Het afgelopen jaar reed Tim voor het eerst een volledig seizoen in de Seat Leon Eurocup, een klasse die in het voorprogramma van het World Touring Car Championship (WTCC) verreden wordt. En in die serie komt broer Tom al een aantal jaar uit. Tim: “We hebben afgelopen seizoen veel raceweekenden samen beleefd, deelden hotelkamers, aten met z’n tweeën en gaven elkaar adviezen. Tom vertelde al een aantal jaar enthousiast over zijn ervaringen met het WTCC.

Wachten

Vreemd genoeg ben ik nooit een raceweekend met hem meegegaan. De afgelopen maanden heb ik dit avontuur zelf van heel dichtbij kunnen meemaken. Hij heeft niets teveel gezegd. Het was een geweldige ervaring.” Tom: “De dagen op het circuit zijn lang. Tussen de trainingen en kwalificaties heb je erg veel tijd. Die tijd vul je normaal gesproken vooral met wachten. Heel veel wachten. Aangezien Tim steeds voor mij aan de bak moest, kon ik perfect volgen wat hij allemaal uitspookte. Ik ken de meeste circuits inmiddels wel en weet precies waar je tijd kunt winnen. Dat kwam prima van pas. Ik kon hem helpen. Dat gaf een nieuwe dimensie aan mijn seizoen.” Tim beleefde een prima debuutjaar in de Eurocup. In Oschersleben mocht hij het hoogste schavot betreden, in het totaalklassement wist hij de vierde plek te bemachtigen. Tim: “Vooral de laatste races van het seizoen had ik de smaak te pakken, het ging steeds beter. Helaas was het niet genoeg voor een podiumplek. Maar achteraf mag ik niet ontevreden zijn.” Het idee om in de Leon Eurocup van start te gaan werd bedacht door Tom, tijdens de rally van Dakar die de broers afgelopen januari samen reden. Tom: “Het voordeel vanDakar is dat je heel veel tijd met elkaar zit opgescheept, in de positieve zin van het woord. Dan heb je volop tijd om te praten en nieuwe plannen te bedenken. Al jaren rijdt mijn broer met veel succes in eigen land. Hij heeft zo’n beetje alles gedaan en gewonnen. Ik vond dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Na overleg met mijn team Sunred en gesprekken met sponsoren was het stoeltje geregeld en konden we samen op pad, langs de mooiste circuits van Europa. Tim in de Leon Eurocup, ik in het WTCC. De tweeling samen op avontuur. Prachtig toch!”

Of er in 2010 een vervolg komt voor Tim in de Eurocup, is voorlopig nog onzeker. “Het zijn zware tijden in autoland. De geldkraan wordt bij veel teams dichtgedraaid. Ik zou dolgraag volgend seizoen weer instappen. Het is een interessante en uitdagende raceklasse, maar je moet bij de sponsors echt met een goed plan komen. Ik hoop volgend jaar op een tweede kans, maar garanties heb ik nog niet.”

DAKAR

Samen Dakar rijden zit er dit jaar niet in, maar dat heeft geen financiële oorzaak. “Tom is op dit moment veel te druk, hij kan het zich niet veroorloven om zoveel weken op pad te zijn. Ik verschijn begin volgend jaar wél aan de start in Zuid-Amerika.” Tom: “Dakar was vooral Tims ding, hij heeft me vorig jaar overgehaald om mee te doen. En daar ben ik hem nog steeds heel erg dankbaar voor. Hij zei gewoon ‘dit gaan we samen doen’ en voor ik er erg in had stond ik aan de start. Het was een echte slijtageslag, maar ook een geweldige uitdaging. Wat je onderweg allemaal tegenkomt. Alsof we de hele dag National Geographic zaten te kijken. Het was keihard werken, maar het voelde gek genoeg als vakantie. Overigens wel de duurste vakantie die ik ooit heb gevierd!”

Dakar was voor beide broers meer dan een geweldige uitdaging, het was ook een uitstekende gelegenheid om elkaar nog beter te leren kennen. Tim: “We hebben zoveel uren met elkaar gepraat, tijdens het rijden, maar ook tussendoor als we genoten van ons dagelijkse blikje hondenvoer. We praatten over racen, werk, familie. Over van alles en nog wat. En we hebben vooral heel erg veel gelachen. We hadden al een goede band, maar Dakar heeft dat nog verder versterkt. Alleen daarom was het rijden van de rally al een ervaring om nooit te vergeten.” Maar niet alleen in Dakar gingen de twee samen van start. In Brno mocht Tim ook eenmaal instappen in het WTCC. Dankzij zijn goede prestaties in de Leon Eurocup had hij een stoeltje in de wacht gesleept voor deze race. Tim: “Dat was het echte werk, het was genieten geblazen. Tom heeft me prima geholpen en we hebben er een mooie show van gemaakt. Tijdens de race hadden we voortdurend radiocontact met elkaar, we hebben elkaar van alles toegeschreeuwd. Het was prachtig om in dat sterke veld mee te mogen rijden.” Tom eindigde beide races op de negende plek, Tim debuteerde met een twaalfde en zestiende plaats.

Maar bij de vraag wat het hoogtepunt van het seizoen was, roepen beide broers zonder na te denken ‘Oschersleben’. Tom: “Het was een groot feest. Sponsoren, vrienden, familie, iedereen was er. We hebben een flink feestje gebouwd en de dag erna reden we allebei een wereldrace. Je had al die gezichten moeten zien. Tim won de tweede race in de Eurocup en ik werd eerste bij de privérijders in het WTCC. Alles klopte. Het was een perfect weekend.” Tims seizoen in de Eurocup is achter de rug, voor Tom is de klus nog niet geklaard. Heel even leek het er zelfs op dat de laatste twee races van het seizoen, die in Japan en de afsluiter in Macau, vanwege financiële redenen aan zijn neus voorbij zouden gaan. Maar daar werd nog op tijd een oplossing voor gevonden. “Ik baalde flink toen ik hoorde dat ik het seizoen niet mocht afmaken. In Japan, het land waar ik zelf jarenlang hebt geracet, wist ik vorig jaar geheel tegen de verwachting in de race te winnen. Bovendien ben ik erop gebrand het kampioenschap voor privé-rijders in de wacht te slepen, zonder de laatste twee races een onmogelijke opgave. Gelukkig zijn we er samen met Seat en diverse sponsoren in geslaagd voldoende geld – zo’n 90.000 euro – bij elkaar te krijgen, om toch te kunnen starten. Een flinke zak geld, maar het is gelukt.”

VERSCHILLEN

Als je een tijdje met beide broers praat, kun je maar een ding concluderen. Voor zowel Tim als Tom is het leven een feest. Elke dag is een dag waarop kansen voorbijkomen die je moet grijpen. Zijn er behalve de talrijke overeenkomsten ook verschillen tussen beide broers? Tim: “Tom is vooral een slimme coureur, een strateeg. Hij denkt ver vooruit, maakt goed gebruik van fouten van anderen en kiest vaak precies het juiste moment. Bovendien heb ik dit seizoen gemerkt dat hij heel veel respect krijgt van andere coureurs, niet alleen vanwege zijn rijkwaliteiten, maar ook omdat hij gewoon zichzelf is. Hij fietst overal tussendoor en maakt het de fabrieksrijders daarbij vaak erg lastig. Hij hoeft op de baan geen rekening te houden met teambelangen. Ik denk sowieso dat Tom ook in het dagelijks leven egoïstischer is dan ik.”

Tom: “Tim is socialer ingesteld en bovendien wat softer. Dat bedoel ik niet verkeerd. Ten opzichte van mij kan hij af en toe snoeihard zijn, maar ik denk dat mensen minder snel met hem zullen botsen. Ik eis meer van anderen en daar kan niet iedereen even goed mee omgaan. Toen ik eind jaren negentig in Japan zat, splitsten onze levens. Tim ging stappen, biertjes drinken en achter de vrouwen aan, ik was vooral geconcentreerd op mijn racecarrière. Misschien dat ik daar harder ben geworden.” Tim: “Tom heeft meer lef, is daarom ook een betere ondernemer. Hij weet precies wat hij moet doen en wanneer, en dat geldt niet alleen op het circuit.” Tom: “Mijn broertje heeft vooral heel veel geduld. Het is een echte doorzetter en als er een wereldkampioenschap vrije training bestond, maakte hij zeker een grote kans. Hij is wat grijzer en kaler dan ik en heeft een uitstekende kwalificatie in huis. Dat is Tim ten voeten uit.”

Wat Tom volgend jaar gaat doen? “Ook ik heb nog geen zekerheid, maar ik hoef me niet te vervelen. Ik weet honderd procent zeker dat ik ook volgend jaar ergens een stoeltje weet te bemachtigen, en is het niet in het WTCC, dan wel ergens anders. Wij blijven altijd racen. Misschien rijden we over een jaar of twintig nog wel een keer samen Dakar. Wie weet. En dan maken we nog steeds ruzie over wie er achter het stuur mag kruipen. We zijn geboren om te scheuren. Het zit gewoon in ons bloed. Dat verandert nooit.”
Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt plasma-discounter.nl cookies – Meer informatie over cookies. Melding sluiten
loadingLoading...
To Top