Jouw ervaring telt voor ons
9,1
Geplaatst op 01 juli 2011

De beste e-commerce professionals van Nederland: De 25 beste e-commerce

Voor het derde achtereenvolgende jaar publiceert Emerce in het juninummer de ‘E-commerce 25, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse professionals in de e-commerce. Na de vele reacties bij het mede samenstellen van de longlist en de bijna 1300 unieke stemmen op de shortlist, is de uitslag bekend: Tom Coronel, medeoprichter en CEO van Create2Fit, is door de lezers van Emerce met 18,8 procent van de stemmen verkozen tot ‘E-commerce man van 2011’. Coronel stoot hiermee Pieter Zwart, de winnaar in 2010, van de troon.

Top 5

Emerce sprak met de top 5 van de lijst en legde hen een aantal vragen voor. (Hier het interview met Tom Coronel!)

Beweging

Dat de online businessbranche in beweging is, blijkt als we de huidige toplijst vergelijken met die van 2010. Zo kent de top 5 drie nieuwe binnenkomers (op positie 1,3 en 5), bestaat bijna de helft van de lijst uit nieuwe namen (11 van de 25) en vinden we pas op positie elf (vorig jaar op 3) de enige vrouw in deze door mannen gedomineerde lijst. De top 5 is overigens goed voor tweederde van het totaal aantal uitgebrachte stemmen.

1
 
  Tom Coronel (Medeoprichter en CEO Create2Fit) 18,8%
     
2
 
  Pieter Zwart (Oprichter en CEO Coolblue) 15,2%
     
3
 
  Egon Kramer (Manager e-commerce Landal GreenParks) 112,2%
     
4
 
  Patrick Kerssemakers (CEO Fonq) 10,8%
     
5
 
  Olivier van Duijn (Directeur Marktplaats) 9,7%
     
6
 
  Marc Muller (CEO Vakantieveilingen.nl) 7,6%
     
7
 
  Martijn van der Zee (Vicepresident e-commerce KLM) 6,7%
     
8
 
  Daniel Ropers (Managing Director Bol.com) 6,6%
     
9
 
  Paul Nijhof (CEO Wehkamp) 5,9%
     
10
 
  Edmond Hilhorst (Oprichter en CEO Independer) 5,5%
     
11
 
  Claudia Willemsen (Oprichter en Creative Director Kleertjes.com) 5,0%
     
12
 
  Stephan Bosman (CEO Zoover) 3,9%
     
13
 
  Jonas de Groot (Marketing Manager Sundio) 2,9%
     
14
 
  Jitse Groen (Oprichter en CEO Thuisbezorgd.nl) 2,5%
     
15
 
  Marque Joosten (Oprichter en CEO Auto.nl) 2,4%
     
16
 
  Werner Vogels (Vicepresident en CTO Amazon.com) 2,3%
     
17
 
  Joran Prinssen (Oprichter en CEO iBood) 2,0%
     
18
 
  Johan van Vulpen (Oprichter en CEO Greetz) 1,8%
     
19
 
  Jeroen Korving (E-commerce adviseur Korving Klikt) 1,7%
     
20
 
  Paul Montagne (Oprichter en CEO Groupdeal) 1,7%
     
21
 
  Antoine Brouwer (Director E-commerce Media Markt) 1,6%
     
22
 
  Lourus Verton (Mede-eigenaar Omoda) 1,0%
     
23
 
  Marcel Joosten (Commercieel Manager Centralpoint) 0,9%
     
24
 
  Bram Jan Streefland (Managing Director shopVIP.com) 0,7%
     
25
 
  Erik-Jan Vlek (Mededirecteur Travix ) 0,7%
     

Nr. 1 Tom Coronel

Tom Coronel Medeoprichter en CEO Create2Fit
‘Luister niet te veel naar anderen’

Leeftijd: 39 Studie: HES Eerste baan: Autocoureur Telefoon: iPhone Auto: BMW 320 Favoriete reisbestemming: Australië

Waarom denk je dat je genomineerd bent?
“Ik word wel gezien als het enfant terrible van het internet; ik toon lef en probeer veel uit. Door dingen anders te doen, zoals bijvoorbeeld onze filmpjes van de Digitale Verkoper op YouTube.”
Wat heb je het afgelopen jaar gedaan waar je trots op bent?
“De lancering van twee nieuwe webshops: wasmachine.nl en koelkast.nl. We hebben ons voorgenomen met twee nieuwe winkels per jaar te komen.”
Wie of welk bedrijf inspireert je?
“Niemand. Dat wordt mij nog wel eens kwalijk genomen, en mijn zakenpartner Marc Koster scheldt me daarom ook regelmatig uit, maar ik kijk gewoon nooit naar anderen. Het komt ook omdat ik het druk heb. Ik heb natuurlijk ook nog het racen ernaast.”
Bij welke webwinkel koop je zelf het vaakst?
“Freerecordshop.nl… Ik ben een nono, ik weet dat soort dingen nooit. O ja, bij Wehkamp. En laatst een klok bij Fonq. Nu noem ik dus allemaal namen uit onze eigen hoek, maar ja, die jongens ken ik nu eenmaal.”
Wie zou jij nomineren voor deze prijs?
“Patrick Kerssemakers van Fonq en zijn kompanen. Ze zijn eerlijk en werken hard. Ik ken hem pas kort, sinds dat Wehkamp - net als bij ons - een meerderheidsbelang in het bedrijf heeft genomen. Ik heb interessante gesprekken met hem over de business, hij heeft lef en geeft veel gas op het internet.”
Wat wordt de killer app van e-commerce?
“Mobiel. Het mobiel bestellen moet nu los gaan komen. Er is nu al een mobiel betaalsysteem, Fingerprint, dat gaat zeven lagen diep onder je vingerhuid; veiliger en persoonlijker kan het niet.”
Zie je veel in social media?
“Heel veel. Onze twitteraccount groeit, we krijgen veel reacties. Net name de ‘Weekendknaller’ is een succes. Verder zitten we op Facebook en hebben we ‘Luister niet te veel naar anderen’ ons eigen YouTube-kanaal. Daar zijn mensen echt op geabonneerd. Je moet wel oppassen dat je zakelijk en privé niet gaat mixen, waardoor je bestanden vervuild raken. Maar het is de beste direct marketing die er is, want mensen vragen er zelf om. Aangezien ze zich zo weer kunnen afmelden, moet je wel relevant zijn en altijd de waarheid vertellen.”
Voor welke uitdagingen sta je nu?
“We zijn heel hard gegroeid en soms vragen we ons af of het niet te hard gaat. Ik ben zonder ervaring aan dit avontuur begonnen, en er komt veel bij kijken wat betreft personeel, management en coördinatie. We zijn nu met 63 man. Als ik die jongens ’s ochtends zie binnenkomen, ben ik wel heel trots.”
Wat voor soort manager ben je?
“Ik ben geen manager. Ik heb een visie en die probeer ik zo goed mogelijk over te brengen.”
Welk advies zou je anderen geven?
“Volg je onderbuikgevoel. Luister niet te veel naar anderen, praat er niet te veel over en ga gewoon aan de slag. Niet alles wat ik doe, wordt een succes hoor. Bij het racen ben ik ook vaak gecrasht, maar er komt altijd weer een nieuwe race.”
Wat zou je droombaan zijn als je dit werk niet (meer) deed?
“Als kind wilde ik piloot worden en eigenlijk is me dat ook gelukt. De Belgen noemen een autocoureur namelijk een piloot.”

Bron: Emerce juni 2011
Om je zo goed mogelijk te helpen gebruikt plasma-discounter.nl cookies – Meer informatie over cookies. Melding sluiten
loadingLoading...
To Top